Reflectie drama
Reflectie:
Samenwerking
Voor de 3e les van drama moesten wij een
voorbeeldfilmpje maken. Dit hebben wij niet gedaan. Dit kwam mede door de
afwezigheid van een medestudent en door een lakse houding van ons. We hebben
dit opgelost door in de drama les zelf een idee te ontwikkelen en te laten
zien. In deze kleine presentatie hebben wij verteld wat de bedoeling was en
onze eindscène gespeeld met het idee de les duidelijk in het filmpje te
verwerken.
Savanna heeft het idee uitgetypt en er een duidelijke vorm
aan gegeven waarop we konden beginnen met het filmpje.
Het filmen ging fantastisch! Er waren veel verschillende
creatieve ideeën en we zijn samen tot een mooi product gekomen. Iedereen had
een duidelijke rol binnen dit filmpje. Nadat we hadden opgenomen opperde Savanna
het filmpje te bewerken.
De montage verliep minder. Savanna had deze taak op zich
genomen maar door een storing in haar computer, liep dit niet zoals gepland.
Dit werd opgevangen door Danique. Danique heeft een filmpje gemaakt en dit
doorgestuurd. In dit filmpje was een goede lijn zichtbaar en leek het product
af.
Savanna heeft het filmpje later bekeken en de nodige dingen toegevoegd.
Het filmpje is doorgestuurd naar iedereen en bekeken. Door
iedereen. Samen hebben wij besloten dat dit ons eindproduct wordt.
In deze samenwerking gingen een paar dingen goed en een paar
dingen minder. Wat heel erg goed ging was het creatieve gedeelte. Er waren heel
veel goede ideeën, iedereen gaf een beetje toe en alles kwam op een mooi punt
bijeen.
Wat minder goed ging was de taakverdeling. Er was geen
duidelijke taakverdeling waardoor Allon het gevoel heeft dat hij geen ruimte
heeft gekregen om een producerende taak op zich te nemen. Dit kwam deels door
een medestudent in ons groepje waar wij niet van op aan konden en het plan er
snel moest komen. Het plan was er en er zat een grote druk achter. Hierdoor
heeft Savanna veel taken op zich genomen met als gevolg dat Allon geen taken te
vervullen had.
Dit voorkomen wij volgende keer door vooraf een duidelijke
taakverdeling te maken. We maken ruim van tevoren duidelijke afspraken. Op het
moment dat blijkt dat iemand niet betrokken is bij de groep wordt dit direct
gezegd en als iemand bijvoorbeeld niet bij een bespreking aanwezig kan zijn
wordt diegene later bijgepraat door middel van een besprekingsverslagje.
Conclusie: Wij zijn tot een goed eindproduct gekomen. De weg
ernaartoe was wat rommelig maar met goede afspraken van tevoren is dit zeker
voor herhaling vatbaar!
Reflectie:
Product
Wij hebben feedback gekregen van Wendela Wolber en Mik Kok.
De belangrijkste verbeterpunten waren het gebruik van
ruimte, meer duidelijkheid over de les en bijvoorbeeld de personage-indeling en
als tip kregen we mee om een concreet filmpje te maken.
Wij hebben meer duidelijkheid geprobeerd te creëren door Voice-Over
te gebruiken die alles uitlegt met bijvoorbeeld een tabel, de oefeningen
presenteren en een voorbeeld van één van de zes eindscènes voor te spelen. Er
werd bijvoorbeeld gezegd dat het begin en einde opzich wel duidelijk waren maar
dat het beter was om de les echt te laten zien. Dit hebben wij in het filmpje
gedaan.
Ook werd er gezegd dat we meer de ruimte
mochten benutten. Dit hebben wij in de voorbeeld-eindscène duidelijk toegepast.
We hebben nog een paar attributen
toegepast. Waardoor de rollen duidelijker zijn.
De rol van het publiek wordt nu verteld,
dit kunnen bijvoorbeeld de ouders zijn die kijken en luisteren naar de
voorstelling.
Wij hebben 1 fout gemaakt en zijn ons hier
van bewust. Tristan had zijn hoed niet op! Helaas hebben wij te weinig tijd om
deze fout te herstellen.
Tot slot vinden wij dat wij (op het foutje
na) een goed eindproduct hebben neergezet. Wij zijn van mening dat een
basisschooldocent of bijvoorbeeld de volgende lichting eerstejaars hier prima
mee uit de voeten kan en een leuke les neer kan zetten!
Reflectie:
Betekenis
Dans en theater vind ik erg belangrijk.
Zelf heb ik vijf jaar op kunst rolschaatsen gezeten. Dit is te vergelijken met kunstschaatsen, ook een vorm van dansen alleen dan op wielen. Hier kon ik altijd mijn ei in kwijt en heb ik lange tijd met erg veel plezier gedaan. Op mijn 14e heb ik 2 jaar theaterklas gedaan. Hier kreeg ik de lessen dans, theater en muziek. Dit heb ik met erg veel plezier gedaan maar na mijn 2de jaar kwam ik erachter dat ik eigenlijk het liefst voor muziek ging. Ik heb dan ook (versneld) een opleiding artiest gedaan. Hier kreeg ik natuurlijk muziek vakken maar ook presentatie en dramavakken. Dit heb ik altijd als erg nuttig en leuk ervaren.
Reflectie:
Betekenis
Dans en theater vind ik erg belangrijk.
Zelf heb ik vijf jaar op kunst rolschaatsen gezeten. Dit is te vergelijken met kunstschaatsen, ook een vorm van dansen alleen dan op wielen. Hier kon ik altijd mijn ei in kwijt en heb ik lange tijd met erg veel plezier gedaan. Op mijn 14e heb ik 2 jaar theaterklas gedaan. Hier kreeg ik de lessen dans, theater en muziek. Dit heb ik met erg veel plezier gedaan maar na mijn 2de jaar kwam ik erachter dat ik eigenlijk het liefst voor muziek ging. Ik heb dan ook (versneld) een opleiding artiest gedaan. Hier kreeg ik natuurlijk muziek vakken maar ook presentatie en dramavakken. Dit heb ik altijd als erg nuttig en leuk ervaren.
Theater en dans zijn voor mij twee dingen die erg dicht bij muziek staan. Wat mij betreft versterken deze 3 disciplines elkaar. Deze drie onderwerpen zijn voor mij een vorm van emoties uiten, dingen laten zien die je niet kan vertellen en samen met anderen kunst creëren.
Dans, theater en muziek in een klas vind ik ook erg belangrijk. Ik vind zelf dat er te weinig aandacht wordt besteed op basisscholen aan dergelijke lessen. Ik vind het belangrijk dat de leerlingen een goede culturele basis en interesse ontwikkelen. Ik denk dat deze disciplines niet alleen een leuke afwisseling zijn voor de leerlingen maar ook kunnen helpen bij de algemene ontwikkeling. Daarna kan het bijvoorbeeld helpen bij problemen in de klas, het opbouwen van zelfvertrouwen, het bewust worden van de naaste leerlingen en gevoelens uiten die normaal gesproken niet besproken worden.
Binnen deze cursus is mijn idee van dit vak eigenlijk niet veranderd. Ik heb een korte cursus dramales geven gevolgd voor ik aan deze opleiding begon en daarin zijn veel dingen die ik binnen deze cursus gehoord heb al besproken. Wat voor mij wel nieuw was waren alle verschillende vormen om drama te geven. Ik heb nu meer handvatten voor originele dramalessen!
Feedbackformulier
Wendela Wolber
Mijn
feedback voor een andere groep:
Feedback
op het scèneplan en het theatrale product van één andere subgroep
Naam groepsleden: Dylan, Danique, Savanna en Allon
Werkvorm: Acteerspel
Naam groepsleden: Dylan, Danique, Savanna en Allon
Werkvorm: Acteerspel
Ieder
student speelt een theatrale rol in de presentatie:
Ja zeker, dit hebben ze heel goed gedaan, iedereen had een rol. Wellis waar de een wat minder dan de ander maar de taken waren goed verdeeld en het was duidelijk wie, wie was.
Ja zeker, dit hebben ze heel goed gedaan, iedereen had een rol. Wellis waar de een wat minder dan de ander maar de taken waren goed verdeeld en het was duidelijk wie, wie was.
Spelers/
dansers zijn goed voorbereid geconcentreerd en vallen niet uit hun rol:
Goed, iedereen bleef goed in hun rol en hield die rol sterk.
Goed, iedereen bleef goed in hun rol en hield die rol sterk.
Er
is een goede samenwerking op het toneel. Spelers/ dansers zijn goed op elkaar
afgestemd en ingespeeld:
Goed, ze wisten wat ze moesten verwachten van elkaar en het was duidelijk wie wat ging zeggen. Ook Savannah had dit duidelijk laten zien.
Goed, ze wisten wat ze moesten verwachten van elkaar en het was duidelijk wie wat ging zeggen. Ook Savannah had dit duidelijk laten zien.
De
presentatie is een afgerond geheel met een duidelijk begin en einde:
Voldoende, jullie vertelden wel hoe het zou aflopen. Begin ook duidelijk verteld hoe en wat. Misschien laten zien?
Voldoende, jullie vertelden wel hoe het zou aflopen. Begin ook duidelijk verteld hoe en wat. Misschien laten zien?
Speelruimte
wordt optimaal gebruikt:
Voldoende, jullie bewegen door de ruimte. Maar mogen best meer ruimte nemen.
Voldoende, jullie bewegen door de ruimte. Maar mogen best meer ruimte nemen.
Kleding
en attributen, decor, muziek/geluid zijn passend en versterken het spel:
Door het gebruik van schooltassen etc. was het spel versterkt! Goed.
Door het gebruik van schooltassen etc. was het spel versterkt! Goed.
Er
is nagedacht over positie en rol van het publiek tijdens de voorstelling:
Volgens mij is het de bedoeling dat we kijken en luisteren. Prima.
Volgens mij is het de bedoeling dat we kijken en luisteren. Prima.
De
presentatie is afgestemd op de doelgroep (= een basisschoolgroep of –bouw):
Goed, hele leuke activiteit voor de bovenbouw.
Goed, hele leuke activiteit voor de bovenbouw.
Feedbackformulier
Savanna Visser
Feedbackformulier
Wendela Wolber
Reflectie eindproduct Dylan, Savanna, Allon en Danique.
De film is een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25-30 leerlingen:
Goed, het is rustig verteld in het filmpje dus ik als leerkracht zou het duidelijk vinden, wel zijn het veel dingen waar je aan moet denken. Ook vind ik het zeer geschikt voor de bovenbouw.
Goed, het is rustig verteld in het filmpje dus ik als leerkracht zou het duidelijk vinden, wel zijn het veel dingen waar je aan moet denken. Ook vind ik het zeer geschikt voor de bovenbouw.
Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht deze drama/dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs. Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen.
Voldoende: Er worden goed voorbeelden gegeven en uitgelegd hoe je het in de praktijk kan uitvoeren. In het filmpje wordt alles verteld en voorgedaan dus je zou goed tot een dergelijke uitvoering moeten komen.
Voldoende: Er worden goed voorbeelden gegeven en uitgelegd hoe je het in de praktijk kan uitvoeren. In het filmpje wordt alles verteld en voorgedaan dus je zou goed tot een dergelijke uitvoering moeten komen.
Onderstaande informatie is verwerkt:
Naam werkvorm en toelichting: goed
Mogelijke lesdoelen: niet aanwezig.
Bron n.a.v. het thema kinderboekenweek: niet aanwezig
Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de werkvorm: het gaat over feest, goed.
Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm met 25-30 leerlingen uit te voeren: de attributen die nodig zijn, verschillende emoties d.m.v. nummering.
Mogelijke lesdoelen: niet aanwezig.
Bron n.a.v. het thema kinderboekenweek: niet aanwezig
Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de werkvorm: het gaat over feest, goed.
Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm met 25-30 leerlingen uit te voeren: de attributen die nodig zijn, verschillende emoties d.m.v. nummering.
In de film is de onderstaande informatie verwerkt:
Wie welke productie rol: Ja
De datum: ja
Doel van de film: ja
Naam van de hogeschool: ja
De datum: ja
Doel van de film: ja
Naam van de hogeschool: ja
Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig inde film en spelen een rol: ja heel goed gedaan, iedereen zichtbaar. Goed.
In de instructiefilm zijn de volgende scenes te herkennen:
Werkvorm in werking scene: Goed, duidelijk gemaakt.
De detail scene: Voldoende. Zit er wel in verwerkt.
De detail scene: Voldoende. Zit er wel in verwerkt.
De film heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep:
Ja ik vind het echt een super goed filmpje, het is zeker boeiend door de beelden die te zien zijn en ondertussen wordt het rustig uitgelegd.
Ja ik vind het echt een super goed filmpje, het is zeker boeiend door de beelden die te zien zijn en ondertussen wordt het rustig uitgelegd.
Op de instructiefilm heeft de student middels een quadblogsessie van medestudenten commentaar ontvangen en verwerkt. Het commentaar wordt geschreven op basis van de bovenstaande punten: Niet alle groepsleden van het beoordelingsgroepje hebben feedback gestuurd naar dit groepje. Ze hebben de feedback goed verwerkt op hun blog.
De film duurt tussen de 4 en 5 minuten: ja 37 seconden langer, maar de tijdsduur van het filmpje is prima.
Feedbackformulier
Savanna Visser
Reflectie eindproduct: Noor, Liza, Roline, Elco, Aysegul, Rebecca
De film is een goed
middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden van een
drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25-30 leerlingen:
Goed. De voorbereidingen zijn duidelijk
en de hele les wordt voorgedaan.
Duidelijk wordt hoe een
aankomende leerkracht deze drama/dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw
klas van het basisonderwijs. Een leek zou door de getoonde stappen te volgen
tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen.
Goed! Ik denk dat dit
prima kan. Alle stappen worden duidelijk uitgelegd, er wordt zelfs uitgelegd
wat voor andere dansopdrachten je kan gebruiken voor de opwarmoefening.
Onderstaande informatie
is verwerkt:
Naam werkvorm en
toelichting:
Top! Dans, in eerste scene wordt uitgelegd waarom het belangrijk is.
Mogelijke
lesdoelen:
Niet gezien.
Bron n.a.v. het thema
kinderboekenweek:
Goed, het thema is feest.
Hoe deze bron is
verwerkt in de uitvoering van de werkvorm:
Dit wordt duidelijk in de muziek en door de feestkleding.
Duidelijk! Er wordt verteld wat voor ruimte er nodig is, dat er muziek
nodig is, dat er iets nodig is waar je muziek mee af kan spelen en eventueel
feestkleding.
In de film is de
onderstaande informatie verwerkt:
Wie welke productie rol: Niet gezien.
De datum: Niet gezien.
Doel van de film: Niet gezien.
Naam van de hogeschool: Niet gezien.
Naam van de hogeschool: Niet gezien.
Alle deelnemers van een
subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen een rol:
Goed. Iedereen vertelt iets en neemt deel aan de les die wordt
voorgedaan.
In de instructiefilm
zijn de volgende scenes te herkennen:
Werkvorm in werking scene: Voldoende
De detail scene: Voldoende
De film heeft een
prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep:
Het tempo is niet heel hoog maar ik
denk wel dat degene waarvoor het filmpje gemaakt is geprikkeld is en geboeid
blijft.
Op de instructiefilm
heeft de student middels een quadblogsessie van medestudenten commentaar
ontvangen en verwerkt. Het commentaar wordt geschreven op basis van de
bovenstaande punten:
Er is wel duidelijk
gekeken naar de feedback. Zo zijn bijvoorbeeld ‘het ging misschien wat snel’ en
‘ik had liever dat de spelers nog iets verder naar voren kwamen staan’ goed
meegenomen.
De film duurt
iets langer, 7.25.
Conclusie:
Over het
algemeen een prima filmpje. Had iets minder lang gekund maar het filmpje is
gemaakt ter instructie voor een aankomend docent die de les uit zou willen
voeren en dat kan! Feedbackformulier
KarimaTannaoui
.
Helemaal top!
BeantwoordenVerwijderenMee eens.
VerwijderenZiet er goed uit!
BeantwoordenVerwijderen