Beroepsproduct 1.1.1 Muziek
Product 1: Grafische Partituur
Mijn grafische partituur is gebaseerd op de carnavalsmuziek van de Efteling in de verkorte uitvoering van Toon Hermans en Ruud Bos.
Bij deze partituur is het de bedoeling dat kinderen zelf verschillende conclusies trekken zoals bijvoorbeeld:
* De notatie slaat op de instrumenten * Het stuk wordt herhaald (zie bovenste en onderste regel)
* De twee verschillende stukken zijn twee verschillende instrumenten
* De blauwe vlakjes in de eerste regel zijn korter dan de grotere zwarte vlakjes
* De blauwe vlakjes hebben een kortere duur dan de zwarte
* De grotere rondjes duren langer dan de kleine rondjes
* De hogere stukken op het papier staan gelijk aan de toonhoogtes
* De twee roze stukken in de tweede regel zijn ook hetzelfde
* Ieder vlakje staat voor 1 toon/noot
* De explosie is een climax/accent van verschillende instrumenten bij elkaar
Product 2: Luisteropdracht
Bij dit stuk hoop ik te bereiken dat de leerlingen op een
analytische, creatieve en sociale manier luisteren. Ik wil bereiken dat de kinderen
beter luisteren naar de muziek maar daarnaast ook verkennen wat voor gevoel een
muziekstuk met zich mee kan brengen en wat dit voor anderen kan doen.
Ik wil de opdracht een filosofische twist geven. Ikzelf loop
op het moment stage in groep 5 en ik merk dat mijn leerlingen filosofisch
getinte lessen erg interessant vinden. Ze denken graag na over dingen die voor
hen belangrijk zijn, creëren erg veel visies die zij graag met anderen delen.
Wat mijn leerlingen ook erg goed kunnen is het niet met elkaar eens zijn. Agree
to disagree. Ik wil dus graag in deze les dat de leerlingen voor zichzelf
bedenken wat het muziekstuk voor hen betekend en dit vervolgens deelt met de
klas.
Ik wil deze opdracht uitvoeren doormiddel van een blaadje
met vragen en een nabespreking.
Ter opening wil ik of een groot pianoconcert laten zien van
Yiruma of zelf een stuk op de piano spelen zodat de leerlingen een beetje in de
sfeer komen van pianomuziek en de eerste vraag gemakkelijker kunnen
beantwoorden. Dan deel ik de blaadjes uit en zet de muziek aan.
Ik begin met een tweetal luistervragen op analytisch niveau.
Hier wil ik mee bereiken dat de kinderen goed geconcentreerd luisteren naar de
muziek. Vervolgens stel ik een tweetal inschattingsvragen waarmee de leerlingen
buiten zichzelf om proberen te denken. Dit zal voor sommigen erg moeilijk zijn
maar voor anderen heel makkelijk. Ik wil hiermee bereiken dat de kinderen eerst
op een andere manier proberen te luisteren en misschien de conclusie trekken
dat datgene wat zij denken en voelen, af kan wijken van datgene wat de
componist probeert over te brengen. Bij de laatste vragen wil ik bereiken dat
de kinderen nadenken over wat zij voor emotie voelen bij het muziekstuk. Bij de
nabespreken krijgt iedereen de kans om gehoord te worden maar ook om begrepen
te worden.
1. Uit hoeveel instrumenten bestaat dit muziekstuk en om
welk(e) instrument(en) gaat het hier?
1, namelijk piano.
2. Uit hoeveel verschillende stukken denk je dat dit stuk
bestaat?
Grofweg 2.
3. Wat denk jij dat de titel is van dit lied?
River Flows in You is de oorspronkelijke titel.
4. Met wat voor emotie denk je dat de schrijver dit lied
geschreven heeft?
Niet bekend, wat
belangrijk is bij deze vraag is dat de leerlingen niet vanuit zichzelf denken
maar vanuit de schrijver.
5. Wat voor gevoel krijg jij bij dit muziekstuk?
Wordt je vrolijk? Verdrietig?
Hier mogen de kinderen
zelf iets opschrijven.
6. Schrijf op of teken waar je aan denkt bij het horen van
dit liedje. Welke herinnering, ervaring of welk gevoel komt naar boven?
Hier mogen de kinderen
zelf iets opschrijven of tekenen.
Na afloop bespreek ik graag met de leerlingen wat zij hebben
opgeschreven en probeer ik zoveel mogelijk leerlingen het woord te geven.
Daarnaast worden alle tekeningen opgehangen bij hun speciale plekje.
Product 3: Les Lied Aanleren
(Origineel plan)
Ontwerp
Mijn leerlingen zitten in groep 5 hebben nog geen enkele muzikale les gehad. Wel zijn ze erg enthousiast en willen ze graag samen zingen en een liedje leren. Ook weten ze dat ik zingen erg leuk vind en willen ze mij heel graag horen zingen. Dit is natuurlijk allemaal heel goed te combineren in een les lied aanleren. Deze les valt na een Engelse les.
Mijn leerlingen zitten in groep 5 hebben nog geen enkele muzikale les gehad. Wel zijn ze erg enthousiast en willen ze graag samen zingen en een liedje leren. Ook weten ze dat ik zingen erg leuk vind en willen ze mij heel graag horen zingen. Dit is natuurlijk allemaal heel goed te combineren in een les lied aanleren. Deze les valt na een Engelse les.
Deze les duurt 35 – 45 minuten en het doel van deze les is
dat alle kinderen het liedje zelfstandig kunnen zingen. Ik heb hiervoor nodig,
een gitaar, een bord en natuurlijk genoeg ruimte voor de leerlingen om te
staan. In het geval van mijn klas is de klasruimte voldoende.
Ik heb een verhaal rondom de ezel bedacht en zal dit aan de
leerlingen vertellen. Vervolgens staat de tekst op het bord met een paar
blancs. Deze ga ik samen met de leerlingen goed invullen. Dit doe ik zodat de
leerlingen (die nog niet zo vaak engels hebben gehad) snappen wat we later
zullen zingen. Hierna volgt een drietal opwarmoefeningen waarin leerlingen
allemaal een bange, een boze, een blije en een verdrietige ezel nadoen. Dit doe
ik zodat de leerlingen uit hun schulp kruipen en geluid durven te maken. Dan
leg ik de kinderen uit hoe zij goed geaard moeten staan en tot slot schudden we
alles even los om vervolgens weer goed geaard te gaan staan.
Kern
Ik wil de kinderen het liedje Tinga Layo volledig aanleren.
Dit zal ik doen met een gitaartje. De tekst zet ik op het bord met daarin de ‘moeilijke
woorden’ dikgedrukt. Ik begin met een reffreintje. Dit leer ik ze aan door
eerst zelf het hele refreintje te zingen, ze dan mee te laten doen en
vervolgens het reffrein in twee stukken te hakken: Tinga Layo, come little
donkey come (1) Tinga Layo, come little donkey come (2). Vervolgens voeg ik dit
samen. Als de leerlingen dit door hebben zing ik het eerste coupletje helemaal
voor en mogen zijn dit na zingen. Indien nodig pas ik bovenstaande theorie toe.
Hierna gaan we door naar het reffreintje en zing ik het tweede voor. Als de
kinderen ook dit kunnen zingen is mijn doel behaalt.
Verwerking
Hier deel ik de groep op in tweeën. Beiden groepen zingen
een couplet en de leerlingen die het aandurven mogen het eerste reffreintje of
zinnen daarvan (afhankelijk van hoeveel leerlingen zich aanbieden) solo zingen.
Afsluiting
Ter afsluiting zingen we het lied een keertje met zijn
allen. Dit wordt opgenomen op video en komt online op de website van de school.
Op deze manier kunnen de leerlingen met trots laten zien aan hun ouders wat zij
hebben gedaan en heeft het voor de kinderen een einddoel waar zij naartoe kunnen
werken.
Reflectie
Te maken nadat de les is geweest. Natuurlijk vraag ik
achteraf aan de kinderen of zij het leuk vonden en zo ja wat dan en natuurlijk
andersom. Als zij het niet leuk vonden, waarom dan niet.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenJouw grafisch partituur ziet er mooi en overzichtelijk uit. Door de kleur gebruik oogt het wat speelser. Als ik dit voor mijn neus zou krijgen zou ik hier wel raad mee weten. Door dat het wat speelser oogt, is het ook leuker voor de kinderen om hier wat mee te doen.
BeantwoordenVerwijderenIk zie gelijk dat er een vorm herhaling en contrast in zit. Op deze manier heb je een soort van refrein en een couplet.
Ter verduidelijking had je nog wat tussenkopjes kunnen maken zoals: de klank, vorm en betekenis.
Ik wilde graag feedback geven op je instructie film. Alleen zag ik dat ik het daaronder niet kon plaatsen. Dus doe ik het via hier.
BeantwoordenVerwijderende introductie is heel leuk bedacht. lekker spontaan zijn de medestudenten. verder in de film was alles goed en rustig uitgelegd. fijne stem om naar te luisteren. Het is een leuk idee om bij de uitleg te visualiseren. soms dwaalde ik wel af. mijn aandacht ging eerder naar de film i.p.v om naar de uitleg te luisteren, want het was iets te monotoon. misschien was het handig om af en toe kopjes te vermelden zodat de betrokkenheid constant was. maar voor de rest vind ik het een geweldig film. spelers zijn speels, dat maakt het ook aangenamer om naar te kijken. het geeft ook duidelijkheid, want je vormt meteen een beeld bij. Top!